witamina D

Witamina D nie tylko zamiast promieni słonecznych

Jeszcze kilkanaście lat temu witamina D była podawana tylko niemowlętom, jako profilaktyka krzywicy. Obecnie coraz bardziej podkreślane są również jej inne dobroczynne właściwości, gdyż witamina, która zastępuje słońce, ma szereg różnego rodzaju zalet, które warto poznać. Jest to witamina, która cały czas odkrywa przed lekarzami nowe tajemnice, które dają nadzieje, na walkę z różnymi schorzeniami.

Witamina D a mocne kości 

Jak już wspomniano witamina D przede wszystkim korzystnie działa na kości, ponieważ reguluje ona gospodarkę wapniową organizmu. Dlatego tak ważne jej zażywanie nie tylko we wczesnym dzieciństwie, ale także przez osoby starsze, czy kobiety, w czasie menopauzy, którym zagraża zwapnienie kości, a co za tym idzie osteoporoza. Ponadto wpływa ona także na działanie układu krążenia. Ochrania mięsień sercowy oraz zapobiega stanom zapalnym, jak również obniża ciśnienie. Korzystanie wpływa także na zwiększanie siły mięśniowej, zarówno u osób dbających o wygląd, jak i osób starszych. Zapobiega także cukrzycy zarówno typu 1, jak i 2 oraz poprawia metabolizm, sprzyjając, szczupłej sylwetce.

Witamina D na zdrowie

Kobietom w okresie menopauzy poleca się jej zażywanie nie tylko z powodu kości, ale także dlatego, że bardzo dobrze wpływa także na gospodarkę hormonalną. Nie bez powodu również witamina D nazywana jest witaminą młodości. Ostanie badania pokazują, że odnosi duże sukcesy w leczeniu stwardnienia rozsianego, gdyż tłumi autoagresję organizmu. Ponadto maści z witaminą D sprzyjają walce z łuszczycą i trądzikiem oraz różnego rodzaju stanów zapalnych skóry. Ponieważ działa ochronnie na układ nerwowy pomaga opóźnić chorobę Alzheimera czy Parkinsona.

Źródła witaminy D

Najlepszym źródłem witaminy D dla organizmu są naturalne promienie słoneczne. Jednak Polska leży w takiej szerokości geograficznej, że dostęp do niej nie jest wystarczający. Ciekawe również mieszkańcy Włoch, czy innych krajów śródziemnomorskich również cierpią na jej niedobór. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie jej suplementów, szczególnie tych, gdzie występuje ona w połączeniu z witaminą K. Wprawdzie w niektórych produktach żywnościowych można spotkać witaminę D, jednak jej ilość jest niewystarczająca. Jej śladowe ilości można znaleźć w takich produktach jak: żółtko, ser żółty, tuńczyk, mleku, czy w świeżym dorszu. Niestety produkty spożywcze bogate w witaminę D są silnymi alergenami. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D występuje szczególnie w okresie jesienno- zimowym, wtedy gdy dostęp do słońca jest ograniczony. Dawkowanie suplementów witaminy D warto skonsultować z lekarzem.

Dodaj komentarz